Często pojawiające się pytanie dotyczy sytuacji, w której gość rezerwuje pokój, po czym z niego rezygnuje w ostatniej chwili i domaga się zwrotu zapłaconej zaliczki. Wasze pytanie brzmi oczywiście, czy zwracać zaliczkę. Jest ono w pełni zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że rezygnacja z pokoju mogła narazić Was na stratę, utratę możliwości wynajęcia pokoju w tej dacie, stratę innego klienta.
Należy jednak pamiętać, że co do zasady zaliczka to kwota pieniężna wpłacana na poczet ceny i nie stanowi formy zabezpieczenia umowy, czy interesu jednej ze stron. Zaliczka w przypadku rezygnacji z pokoju musi więc zostać zwrócona. W przypadku, jeśli chcemy zatrzymać pieniądze, wpłacone przez klienta, nawet w przypadku rezygnacji z pokoju – należy to odpowiednio uregulować, np. w umowie, regulaminie, ogólnych warunkach usług lub innym tego typu dokumencie. Przykładowo zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
W momencie wplaty zadatku przez Goscia i jego anulacji rezerwacji, obiekt nie zwraca zadatku. Chyba ze obiekt odstapi od umowy czyli anuluje rezerwacje to wtedy obiekt zwraca Gosciowi podwojny zadatek. Tak nalezy interpretowac podany przepis, czy zgadza sie Pani ze mna.
Tak, dobrze Pani interpretuje przepis z tym zastrzeżeniem, że jeśli Gość nie wykona umowy to hotel może od umowy odstąpić i zadatek zachować, a w razie niewykonania umowy przez hotel Gość może od umowy odstąpić i żądać dwukrotności zadatku. Dotyczy on zadatku, a nie zaliczki.