Czy trzeba zwrócić Klientowi zaliczkę

Agnieszka Wasilewska        14 listopada 2016        2 komentarze

Często pojawiające się pytanie dotyczy sytuacji, w której gość rezerwuje pokój, po czym z niego rezygnuje w ostatniej chwili i domaga się zwrotu zapłaconej zaliczki. Wasze pytanie brzmi oczywiście, czy zwracać zaliczkę. Jest ono w pełni zrozumiałe, biorąc pod uwagę, że rezygnacja z pokoju mogła narazić Was na stratę, utratę możliwości wynajęcia pokoju w tej dacie, stratę innego klienta.

Należy jednak pamiętać, że co do zasady zaliczka to kwota pieniężna wpłacana na poczet ceny i nie stanowi formy zabezpieczenia umowy, czy interesu jednej ze stron. Zaliczka w przypadku rezygnacji z pokoju musi więc zostać zwrócona. W przypadku, jeśli chcemy zatrzymać pieniądze, wpłacone przez klienta, nawet w przypadku rezygnacji z pokoju – należy to odpowiednio uregulować, np. w umowie, regulaminie, ogólnych warunkach usług lub innym tego typu dokumencie. Przykładowo zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Karolina Sierpień 19, 2017 o 20:32

W momencie wplaty zadatku przez Goscia i jego anulacji rezerwacji, obiekt nie zwraca zadatku. Chyba ze obiekt odstapi od umowy czyli anuluje rezerwacje to wtedy obiekt zwraca Gosciowi podwojny zadatek. Tak nalezy interpretowac podany przepis, czy zgadza sie Pani ze mna.

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska Sierpień 29, 2017 o 09:57

Tak, dobrze Pani interpretuje przepis z tym zastrzeżeniem, że jeśli Gość nie wykona umowy to hotel może od umowy odstąpić i zadatek zachować, a w razie niewykonania umowy przez hotel Gość może od umowy odstąpić i żądać dwukrotności zadatku. Dotyczy on zadatku, a nie zaliczki.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem [email protected]

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: