Odpowiedzialność gościa hotelowego za wyrządzone szkody

Agnieszka Wasilewska        15 lipca 2016        4 komentarze

Obsługa hotelu spotyka się z różnymi zachowaniami gości hotelowych. O ile zachowanie większości gości nie odbiega od powszechnie przyjętych norm, zdarzają się goście wyrządzający szkody, przykładowo niszczący mienie hotelu. Jak się wtedy zachować? Jakie czynności są niezbędne, aby zabezpieczyć interesy hotelu?

Zasadą jest, że każdy, również gość hotelowy odpowiada za szkody przez siebie wyrządzone. Należy jednak pamiętać o zabezpieczeniu dowodów, wskazujących na fakt wyrządzenia szkody, na związek szkody z zachowaniem konkretnego gościa oraz zachować dane sprawcy szkody. W tym celu najlepszym rozwiązaniem jest w chwili odbierania kluczy od gościa sprawdzić pokój i stan jego wyposażenia, a także w razie stwierdzenia szkody udokumentowanie jej (protokół sporządzony przez pracowników hotelu, z ich podpisami i podpisem gościa lub stwierdzeniem odmowy podpisania protokołu przez gościa, zanotowanie danych obecnych pracowników, ewentualnie wykonanie dokumentacji zdjęciowej, zabezpieczenie nagrań z monitoringu z miejsc ogólnie dostępnych, wycena szkód). Pomocne może być również wezwanie ochrony hotelu, a w niektórych przypadkach również Policji.

Oczywiście nie oznacza to, że w razie zaniechania powyższych czynności gość będzie zwolniony z odpowiedzialności za wyrządzone szkody. Dochodzenie odszkodowania może być jednak znacznie utrudnione. Konieczne będzie wykazywanie zeznaniami świadków i innymi dostępnymi  dowodami kto wyrządził szkody, jakie wyrządzono szkody, jakie zachowanie do szkód doprowadziło.  Nie zawsze jednak będzie to możliwe lub w dostateczny sposób wykaże przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej danej osoby.

Nie należy zapominać również o obowiązkach wynikających z zawartej przez hotel umowy ubezpieczenia, która najczęściej wymaga szybkiego zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi, zabezpieczenia dowodów, zapobiegania powstawaniu dalszych szkód.  Obowiązki te wynikają najczęściej z ogólnych warunków ubezpieczenia.

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Antoni Maj 1, 2017 o 21:46

Witam
Korzystałem z jednego ośrodka przez dwie doby, przy zdawaniu pokoju prosiłem o odbiór tego pokoju. Pani w recepcji powiedział mi że nie ma takiej potrzeby. Po kilku dniach wydzwaniają do mnie ze im zginęła armatura sanitarna.

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska Maj 26, 2017 o 13:20

Witam. W przypadku dochodzenia odszkodowania od gościa obiekt hotelarski musi udowodnić przesłanki odpowiedzialności, a więc w szczególności fakt, że szkoda została wyrządzona, a także, że powstała na skutek działań gościa hotelowego (związek przyczynowy). W przypadku odmowy przez Pana zapłaty hotel może wystąpić na drogę sądową, gdzie w trakcie postępowania dowodowego będzie mógł skorzystać z różnych środków dowodowych np. zeznań świadków, w celu udowodnienia swoich racji. Pan również będzie mógł zgłaszać swoje wnioski dowodowe.

Odpowiedz

Joanna Listopad 16, 2017 o 02:22

Po niemal pół roku od ostatniego pobytu w hotelu, odmówiono mi ponownego meldunku, ponieważ wg recepcjonistki znajduję się na czarnej liście. Hotel nie wystąpił wcześniej z żadnym roszczeniem wobec mnie. Byłam bardzo zaskoczona, nie podano mi powodu wpisania na czarną listę, a poprzedni pobyt w niczym nie różnił się od wcześniejszych w tym samym miejscu.
Czy jest gdzieś określone, w jakim czasie hotel powinien wystąpić z roszczeniem lub uwagami? I czy nie powinien poinformować mnie o wpisaniu na czarną listę? Czy w ogóle mieli prawo odmówienia mi wynajęcia pokoju?

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska Kwiecień 10, 2018 o 15:29

Dzień Dobry. Niestety w blogu nie mogę udzielać porad prawnych w konkretnych sprawach, nie jest to możliwe bez oceny całości sprawy i sprawdzenia, czy nie zachodzi konflikt interesów, gdybym np. reprezentowała w tej samej sprawie hotel, szczegółowe informacje o tym są w blogu: http://prawowhotelarstwie.pl/ograniczenie-odpowiedzialnosci/
Jeśli chciałaby Pani skorzystać z usług Kancelarii w tym zakresie proszę o kontakt mailowy z Kancelarią

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem [email protected]

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: