Odpowiedzialność hotelu za rzeczy wniesione przez gości

Agnieszka Wasilewska        01 marca 2016        8 komentarzy

luggage-22901_960_720

Przygotowując niedawno regulamin dla nowoutworzonego hotelu zostałam poproszona, aby w regulaminie znalazło się zastrzeżenie, że odpowiedzialność hotelu nie obejmuje bagaży gości hotelowych. Niewątpliwie większość osób, prowadzących hotele zastanawiała się nad takim zapisem w regulaminie hotelu. Czy jest on dopuszczalny? Otóż nie.

Odpowiedzialność hotelu i innego podobnego zakładu za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu wynika wprost z przepisów kodeksu cywilnego. Hotel nie może swojej odpowiedzialności ograniczyć ani wyłączyć, ani w umowie z klientem, regulaminie, ani poprzez ogłoszenie – przykładowo poprzez wywieszenie informacji w recepcji. O tym, czym są wspomniane powyżej „podobne zakłady” postaram się napisać w jednym z kolejnych postów, ponieważ jest to temat wymagający szerszej analizy.

Odpowiedzialność prowadzącego zarobkowo hotel lub zakład podobny została ukształtowana na zasadzie ryzyka. Oczywiście nie jest ona niczym nieograniczona. Hotel nie odpowiada za szkody, jeśli:

  • szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej
  • lub wskutek siły wyższej
  • albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała (przykładem jest kradzież z pokoju hotelowego na parterze, w którym gość pozostawił otwarte okna lub wyrzucenie bagażu przez okno przez zaproszonego do pokoju odwiedzającego)

Rzeczą wniesioną w rozumieniu analizowanego przepisu kodeksu cywilnego jest rzecz, która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu lub podobnego zakładu znajduje się w tym hotelu lub podobnym zakładzie albo znajduje się poza nim, a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym. Rzeczą wniesioną jest również rzecz, która w krótkim, zwyczajowo przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po tym, kiedy gość korzystał z usług hotelu lub podobnego zakładu, została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład lub osobie u niego zatrudnionej albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym.

Ważnym zastrzeżeniem jest to, że pojazdów mechanicznych i rzeczy w nich pozostawionych oraz żywych zwierząt nie uważa się za rzeczy wniesione. Odpowiedzialność hotelu obejmie te składniki, jeżeli została zawarta umowa przechowania.

{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ewa Marzec 2, 2016 o 08:16

Mam pytanie – czy jest jakieś ograniczenie powyżej którego hotel nie musi oddawać pieniędzy za skradziony bagaż?

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska | Prawo w hotelarstwie Marzec 2, 2016 o 14:29

Dzień Dobry. Jeśli pytanie dotyczy kwotowego ograniczenia odpowiedzialności hotelu to tak – co do zasady zakres obowiązku naprawienia szkody ogranicza się w stosunku do jednego gościa hotelowego do wysokości stokrotnej należności za dostarczone mu mieszkanie za jedną dobę hotelową. Jednak odszkodowanie za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności. Można więc powiedzieć, że im wyższą cenę za nocleg stosuje hotel, tym wyższa kwota ewentualnego odszkodowania. Z zasad ogólnych wynika, ze odszkodowanie nie może przekroczyć wysokości szkody. Do tego tematu postaram się szerzej odnieść w jednym z kolejnych wpisów. Pozdrawiam

Odpowiedz

Ewa Marzec 3, 2016 o 10:36

Pani Agnieszko, nie wiem czy dobrze rozumiem – czy jak 1 gość płaci 80 zł za nocgegl i wyceni 3 swoje rzeczy po 4 tys zł to które ograniczenie ma zastosowanie? teoretycznie będę musiała zapłacić 80×100 = 8 tys zł czy 3×4 tys= 12 tys zł? 4 tys za rzecz jest możliwe np. w przypadku drogiego sprzętu narciarskiego.

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska | Prawo w hotelarstwie Marzec 3, 2016 o 14:31

Odszkodowanie za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości należności za nocleg – czyli hotel w Pani przypadku, gdy cena za nocleg wynosi 80 zł, odpowiada do kwoty 80 zł x 50 za każdą rzecz, ale oczywiście jego obowiązek ogranicza się do rzeczywistej wartości utraconej rzeczy. Jeśli rzecz warta jest 500 zł hotel zapłacić powinien 500 zł za jej utratę, kwota 80 zł x 50 to jedynie górna granica odpowiedzialności za jedną rzecz. Dodatkowo, jeśli utrata lub uszkodzenie dotyczy wielu rzeczy to suma odszkodowania za wszystkie rzeczy nie może przekraczać w opisanym przypadku 80 zł x 100, czyli 8.000 zł. To też górna granica odpowiedzialności, jeśli utracone rzeczy będą wycenione na mniejszą kwotę hotel będzie zobowiązany zapłacić tą mniejszą kwotę.

Odpowiedz

Ewa Marzec 3, 2016 o 15:23

Czyli z tego co rozmumiem (zakładając że wycena sprzętu jest ok), to w przypadku jak gość stwierdzi kradzież 3 kompletów sprzętu narciarskiego, każdy po 4 tys zł (czyli suma to 12 tys. zł ) a płaci za nocleg 80 zł to max będę zobowiązana do zapłaty 8 tys zł, bo tyle wyniesie limit, tak? Dopytuje, bo słyszałam różne rzeczy

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska | Prawo w hotelarstwie Marzec 3, 2016 o 15:32

Tak 🙂 Zasada jest taka, że hotel ponosi odpowiedzialność do kwoty 8.000 zł (100×80 zł), jeśli nie było dodatkowo umowy przechowania. Pozdrawiam i zapraszam do czytania dalszych wpisów, do tej sprawy na pewno powrócę, omawiając wyjątki. Pozdrawiam

Odpowiedz

Beata Luty 17, 2018 o 20:35

Dzień dobry,
Będę wdzięczna za Pani opinię w nast. sprawie:
Pozostawiłam w hotelu część garderoby. Hotel skontaktował się ze mną i uzgodniliśmy, że wyślę ją na wskazany adres.
Niestety przesyłka nigdy nie dotarła. Hotel twierdzi, że została nadana, ale dowodu na to nie posiada. Nie zaproponowano mi przesyłki na mój koszt i nadano ją podobno zwykłym listem….
Jakie obowiązki ma w tym zakresie hotel?

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska Luty 21, 2018 o 15:57

Dzień Dobry. Niestety w blogu nie mogę udzielać porad prawnych w konkretnych sprawach, nie jest to możliwe bez oceny całości sprawy i sprawdzenia, czy nie zachodzi konflikt interesów, gdybym np. reprezentowała w tej samej sprawie hotel, szczegółowe informacje o tym są w blogu: http://prawowhotelarstwie.pl/ograniczenie-odpowiedzialnosci/
Jeśli chciałaby Pani skorzystać z usług Kancelarii w tym zakresie proszę o kontakt mailowy z Kancelarią, dane w zakładce kontakt

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem [email protected]

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: