Zdarzają się przypadki, gdy gość hotelowy odmawia zapłaty za pokój, zamierza opuścić hotel bez uregulowania należności. Co może zrobić obsługa hotelu w takim przypadku? Oczywiście w razie odmowy dobrowolnej zapłaty należności przez gościa możliwe jest skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego i w razie korzystnego rozstrzygnięcia Sądu wszczęcie postępowania egzekucyjnego. Kodeks cywilny wprowadza regulację, która pozwala do czasu uregulowania rachunku zatrzymać bagaż i inne rzeczy wniesione przez gościa z wyjątkiem rzeczy, które na podstawie przepisów są wyłączone z zajęcia (jak bielizna i ubranie codzienne, niezbędne dla dłużnika, przedmioty niezbędne do nauki itd.)
Dla zabezpieczenia należności za mieszkanie, utrzymanie i usługi dostarczone osobie korzystającej z usług hotelu lub podobnego zakładu, jak również dla zabezpieczenia roszczenia o zwrot wydatków dla tej osoby poniesionych przysługuje utrzymującemu zarobkowo hotel lub podobny zakład ustawowe prawo zastawu na rzeczach wniesionych. Prawo to podlega przepisom o ustawowym prawie zastawu wynajmującego.
Nie oznacza to jednak, że hotel może dowolnie dysponować zajętymi w ten sposób rzeczami gościa, nie może przykładowo ich samodzielnie sprzedać. Uprawnienie to w uproszczeniu sprowadza się do tego, że w razie wygrania sprawy sądowej i rozpoczęcia postępowania egzekucyjnego możliwe będzie wyegzekwowanie zasądzonej przez Sąd kwoty w drodze egzekucji z zajętych rzeczy gościa. Dodatkowo wizja zatrzymania bagażu i innych rzeczy może wpłynąć na szybsze dojście do porozumienia z gościem, powodując zapłatę należności, bez konieczności wszczynania procedury sądowej.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }