Pisałam już o wymogach, które należy spełnić, aby posługiwać się nazwami hotel, pensjonat, motel, a także o wybiegach, które są stosowane, aby używać tych nazw dla obiektów nie spełniających wymagań. Możesz zapoznać się z nimi tutaj:
Nazwa hotel, motel, pensjonat nie dla każdego
Dzisiaj opiszę sytuację, w której obiekt noclegowy, nie posiadający stosownej decyzji kategoryzacyjnej, używał w nazwie słowa Hotel’s, umieszczał taką nazwę na szyldzie, w spisach hoteli w Internecie, ogólnie posługiwał się takim określeniem, na oznaczenie swoich usług. Zostało to zauważone w trakcie kontroli. Sprawa trafiła do Sądu, bowiem zgodnie z art. 601 par. 4 kodeksu wykroczeń, kto świadcząc usługi hotelarskie, używa oznaczeń, które mogą wprowadzić klientów w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu, czy świadcząc usługi hotelarskie używa nazw rodzajowych lub określenia kategorii obiektów hotelarskich bez decyzji lub niezgodnie z decyzją podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny. W dniu 20 stycznia 2016r. wyrok w sprawie wydał Sąd Okręgowy w Łodzi Wydział V Karny Odwoławczy. Sąd Okręgowy uchylił postanowienie Sądu Rejonowego o umorzeniu postępowania. W uzasadnieniu wskazał, że:
„sąd meriti winien przeprowadzić samodzielną analizę, czy użycie sformułowania „hotel’s” w oznaczeniu nazwy obiektu istotnie nie wprowadza w błąd co do rodzaju obiektu hotelarskiego lub jego kategorii. Sądowi odwoławczemu znane jest m.in. przedstawione w doktrynie stanowisko sprowadzające się do stwierdzenia, iż wykorzystanie nazwy rodzajowej obiektu hotelarskiego do oznaczenia obiektu, niezależnie od tego, czy ta nazwa zawiera prefiksy czy sufiksy, stanowi naruszenie przepisów ustawy o usługach turystycznych, jeżeli przedsiębiorca nie posiada stosownej decyzji kategoryzacyjnej (por. komentarz Piotra Cybuli do art. 43 ustawy, lex 2012)„
Zacytuję kolejny fragment uzasadnienia powyższego wyroku, który wskazuje, co może wprowadzać w błąd klientów:
„W błąd wprowadzać może bowiem nie tylko sama treść informacji, ale też inne oznaczenia sugerujące, że mamy do czynienia z obiektem o innym standardzie niż w rzeczywistości. Z zarzutu wynikało, iż obiekt figurował na stronie internetowej(…) zawierającej bazę noclegową w wykazie „hotele”, a pod tym adresem pojawiały się takie sformułowania jak cennik hotelowy czy meble hotelowe. W tym kontekście stwierdzenie, że informacje o rodzaju świadczonych przez obwinioną usług były czytelne i nie mogły wprowadzać w błąd, budzą poważne wątpliwości.„
Jeśli jesteś zainteresowany szczegółami wyrok ma sygnaturę: V Kz 883/15.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }