Zakup posiłków dla gości hotelowych a prawo do odliczenia VAT – część 2

Agnieszka Wasilewska        11 maja 2016        3 komentarze

Hotel zamawia posiłki dla gości hotelowych w innej firmie, przykładowo w restauracji w sąsiednim budynku.

Możliwe są dwie sytuacje:

  1. goście hotelowi korzystają z posiłków w hotelu – są one dostarczane przez zewnętrzną restaurację do sali jadalnej, czy konferencyjnej w hotelu albo bezpośrednio do pokoi hotelowych.
  2. goście hotelowi korzystają z tych posiłków w sąsiedniej restauracji.

Powstaje pytanie – czy hotel ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu takich posiłków. Sytuację drugą omawiałam we wpisie Zakup posiłków dla gości hotelowych a prawo do odliczenia VAT. Uzyskałam korzystną dla hotelu interpretację podatkową, pomimo niekorzystnej dla hotelu zmiany w przepisach.

Sytuacja pierwsza również doczekała się interpretacji podatkowych. W przypadku, jeśli zewnętrzna restauracja dostarcza dla gości posiłki do hotelu, a posiłki te są zamawiane przez hotel, moim zdaniem są podstawy, aby zakwalifikować to jako usługę cateringową i przysługuje przedsiębiorcy prawo do odliczenia VAT. W każdym jednak przypadku wskazane jest wystąpienie o interpretację indywidualną.

Należy wspomnieć również o podstawowej zasadzie podatku od towarów i usług – tj. zasadzie neutralności. Jeżeli zatem dany towar lub usługa służy działalności opodatkowanej podatnika, podatnik ten ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem danego towaru lub usługi. W naszej historii powyższy warunek jest spełniony bowiem hotel zakupione przez siebie posiłki odsprzedaje gościom hotelowym.

Trzeba również wziąć pod uwagę przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Ustawa ta nie definiuje jednak pojęcia usług gastronomicznych ani cateringowych. Zatem zasadne jest rozważenie, czy usługi cateringowe różnią się od usług gastronomicznych.

W interpretacjach i w orzecznictwie sądowym usługa gastronomiczna jest określana jako przygotowanie i podanie posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, czyli w naszym przypadku – w restauracji.

Usługi cateringowa jest odróżniana od usługi gastronomicznej. Przez usługi cateringowe należy rozumieć usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności albo napojów, dostarczaniu żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Czym więc jest dostarczanie gotowych posiłków przez restaurację do hotelu jak nie usługą cateringową?

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Magdalena Luty 14, 2017 o 19:58

Szanowna Pani Mecenas na wstępie podaje Pani 2 warianty, natomiast w rozwinięciu co do punktu 2 odnosi się Pani znów do sytuacji z wariantu 1, a nie do sytuacji, w której hotel nie posiadając własnej restauracji zamawia posiłki w sąsiedniej restauracji. Wariant 2 trudno nazwać cateringiem skoro goście hotelowi wychodzą z hotelu i jedzą posiłki w tej zewnętrznej restauracji. Proszę o wyjaśnienie.

Odpowiedz

Magdalena Luty 14, 2017 o 22:02

Zgłębiłam się w temat i znalazłam bardzo ciekawą interpretacją. Odsyłam dla zainteresowanych tematem https://interpretacje-podatkowe.org/uslugi-gastronomiczne/ibpp1-4512-786-15-ms
Hotel ma prawo do odliczenia VAT na podstawie uchylonego przepisu art 88 ust. 1 pkt. 4a ustawy o VAT (jeśli spełnia przesłanki tam wymienione), ponieważ ustawa uchylająca ten przepis jest niezgodna z wiążącą polskiego ustawodawcę klauzulą stałości z art. 176 dyrektywy 2006/112/WE.

Odpowiedz

Agnieszka Wasilewska Luty 15, 2017 o 09:03

Dzień Dobry. Dziękuję za komentarz. Dokładnie ten temat i tą interpretację omawiam we wpisie Zakup posiłków dla gości hotelowych a prawo do odliczenia VAT . W uzyskaniu tej interpretacji dla hotelu brałam udział. Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawna Agnieszka Wasilewska z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem [email protected]

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: